Hoe SEO teksten optimaliseren?

SEO omvat de organische zoekresultaten van jouw website en draait rond het hoger geraken in de zoekresultaten.

Maar hoe pak je dit concreet aan?

Begin bij het regelmatig bekijken en analyseren van jouw webpagina’s. Hoe scoren die op basis van de zoekresultaten en pas deze aan op basis van jouw bevindingen waar nodig om de scoop te vergroten.

 

Enkele interessante cijfers

Wist je dat… 20%-25% van de mensen op de advertenties klikken die bovenaan verschijnen op Google. Terwijl 70%-75% van de mensen naar onder scrolt om de niet betalende resultaten te bekijken. Waarvan 30% op het eerste organische zoekresultaat klikt, 15% op het tweede en slechts 10% of lager op het derde. Je wilt daarom zo hoog mogelijk geraken om de beste plek te krijgen voor de gratis website bezoeken.

SEO-optimalisaties aanbrengen vraagt ook meer tijd en strategie dan vroeger. Zoekmachines waren toen nog niet zo slim en keken naar het aantal woorden die het vaakst voorkwamen in een tekst om te bepalen waar een pagina over gaat. Dit heeft heel lang goed gewerkt, maar kom je vandaag de dag niet meer mee weg. Google snapt nu veel beter onze taal, waardoor het nu voor jou kan tegenwerken. Als je Google hiermee om de tuin wilt leiden, dan kom je mager in de zoekresultaten te staan.

 

Wat wil je dan wel doen als je nu SEO schrijft?

  • Denk alvorens goed na wie je wil bereiken.
  • Maak en deel waardevolle content online.
  • Denk na welke zoektermen jouw doelgroep zou gebruiken om bij deze tekst terecht te komen en gebruik deze ook doorheen jouw tekst.
  • Optimaliseer voor crawlen (= de pagina’s op jouw website zo goed doorzichtbaar mogelijk maken), indexeren (= zorgt ervoor dat zoekmachines snel oppikken waar jouw pagina’s over gaan) en ranken (= woorden waar mensen op zoeken is relevant ivm de inhoud op jouw pagina, mobile friendly, etc).
  • Voeg vragen toe in jouw tekst en neem de vraag ook opnieuw op in jouw antwoord.
  • Zo weet Google beter waar jouw topic over gaat en een bezoeker hier ook een antwoord zal vinden op de betreffende vraag.
  • Verbeter de CTR (Click-Through-Rate) door jouw titel heel duidelijk en aantrekkelijk te maken.
  • Heb je diverse pagina’s over eenzelfde topic? Voeg deze dan samen, je wil namelijk niet met jezelf concurreren online.
     

Update oude pagina’s!

Je wil niet linken naar oude content. Ontdek en analyseer welke van jouw pagina’s al kliks aantrekken, maar nog niet goed scoren of kijk ook naar pagina’s die in de toekomst interessant kunnen zijn afhankelijk van trendy topics bijvoorbeeld.  Dit zijn pagina’s die je sneller en makkelijker kan optimaliseren door onder andere extra alinea’s en tussentitels toe te voegen.

 

Meer dan alleen jouw teksten aanpassen

Zoekmachines kijken niet alleen naar jouw mooi geschreven teksten en titeltjes. Ze hebben nog andere trucjes achter de hand, zo werken ze met crawlers. Een methode waarbij ze alle pagina’s van een website afgaan om daar de broncodes te analyseren. Het is op basis van deze broncodes dat zij bepalen waar een pagina, de categorie en de complete website uiteindelijk over gaat.

Naast goede teksten is het ook van enorm belang om in die broncodes duidelijk te maken waar jouw webpagina over gaat. Stel je Alt tekst goed in bij jouw afbeelding, controleer of jouw url logisch in elkaar zit, zijn jouw interne linken wel duidelijk genoeg, etc.

Deze stappen brengen jou al een heel eind om hoger in de ranking te komen.

Klinkt dit toch wat Chinees? Geen probleem, laat jouw website en de copywriting aan onze doeners over!