Het gaat snel. Zo'n 30 jaar geleden zette ik mijn eerste stappen op de arbeidsmarkt. In een totaal andere wereld, zonder internet, zonder gsm en zonder social media apps. Het was een boeiende rit, met serieuze veranderingen door de jaren heen, aan een duizelingwekkende snelheid.
Internet en social media, gsm's, AI en ChatGPT ... over een tijdspanne van enkele 10-tallen jaren kende de wereld een razendsnelle digitale evolutie. Ook vandaag raast het verder. Met digitale tools en methoden voor communicatie en marketing die zich blijven ontwikkelen aan een nooit eerder gezien tempo. En wie niet op de hogesnelheidstrein springt, heeft het nakijken.
Helaas zijn daar ook heel wat bedrijven onder te rekenen. Met een nochtans zeer solide basis halen ze tegen alle verwachtingen in amper de snelheid van een versleten boemeltrein. Ondanks al hun vakkennis en ervaring zijn sommige onder hen zelfs op een zijspoor beland en slagen ze er niet in hun potentieel voor de volle 100% te ontwikkelen. Reden: in tijden van verandering blijven zij organiseren als in de '90s. Vastgeroest, zonder open blik voor nieuwe kansen, omdat ze onbewust oogkleppen ophouden of misschien zelfs bang zijn voor al die nieuwe mogelijkheden.